9 February 2017
Tips og råd – Næringsdrikker
Tips og råd for apotekansatte
Det finnes en Nutridrink-variant og smak for alle.
Med variasjon unngår kunden å bli lei, og det gjør det lettere å innta den anbefalte doseringen (bedre compliance).
De fleste foretrekker å drikke Nutridrink avkjølt.
Åpnet flaske skal oppbevares i kjøleskap i max 24 timer. Alle Nutridrink-variantene kan varmes opp (ikke kokes), eller fryses og spises som is.
Dersom kunden ikke har fått en bestemt anbefalt dosering, er en god start 1-3 flasker om dagen, i tillegg til mat.
Utlegg for Nutridrink kan søkes refundert av Helfo.
Spesialist/sykehuslege må søke på eget skjema. Ved kreft kan fastlege søke.
Identifiser – Se og hør etter tegn:
- Avmagret, klær for store, smykker henger løst?
- Ustø gange og langsomme bevegelser?
- Legemidler som kan gi dårlig matlyst som bivirkning? (f.eks antidepressiva)
- Legemidler i forbindelse med behandling av kreft eller KOLS.
Kartlegg – Still dine egne spørsmål:
- La kunden være en del av en gruppe.
- Still spørsmål for å finne ut om kunden kan ha nytte av næringsdrikker, og om kunden har spesielle behov. Eks “Mange som handler disse medisinene har problemer med å spise nok mat, opplever du at du spiser nok?”
Anbefal – Vær tydelig og konkret:
- Hjelp kunden til å velge smak og variant, basert på bestselgere og dine egne erfaringer.
- Ca. 7 av 10 næringsdrikker som selges er en Nutridrink, jordbær- og sjokoladesmak er bestselgere. Multi Fibre er bra for fordøyelsen!
Følg opp – Be kunden komme tilbake:
- Gi ut Nutridrink for én uke, og be kunden komme tilbake for å fortelle hvordan det har gått.